[Τμήμα του έργου: Ευρωπαϊκή έρευνα για την υγεία στο μαθητικό πληθυσμό. Ελληνική συμμετοχή στην ομάδα HBSC-WHO (Health behaviour in School-aged Children) του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας]
Β΄ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
Ενέργεια 3.2β «Έρευνα » Τα ερευνητικά έργα της Ενέργειας 3.2β «Έρευνα» συγχρηματοδοτήθηκαν από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης), Β΄ ΚΠΣ (Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, 1997-2000). Το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας ανέλαβε την εποπτεία σαράντα οκτώ ερευνητικών έργων στο πλαίσιο της παραπάνω Ενέργειας. Υπεύθυνος της Ενέργειας 3.2β ήταν ο Kαθηγητής Μιχάλης Κασσωτάκης και Χειριστής ο Δρ. Βασίλης Σβολόπουλος.
Επιστημονικός Υπεύθυνος: Α. Κοκκέβη
Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της συμμετοχής της χώρας μας στην ομάδα Health behaviour in School-aged Children του Παγκόσμιου Οργανισμού υγείας.
Οι κυριότεροι στόχοι της έρευνας ήταν η καταγραφή του τρόπου διαβίωσης των Ελλήνων μαθητών και της προσαρμογής τους στο σχολικό περιβάλλον, καθώς και ο εντοπισμός των συμπεριφορών και των αντιλήψεών τους που σχετίζονται με παραμέτρους της ψυχοκοινωνικής υγείας.
Το δείγμα ήταν πανελλήνιο, πολυσταδιακό, πιθανοτήτων, αποτελούμενο από 4300 μαθητές ηλικίας 11,13, και 15 ετών, που φοιτούσαν στην ΣΤ΄ Δημοτικού, στη Γ΄ Γυμνασίου και στην Α΄ Λυκείου αντίστοιχα. Η συλλογή στοιχείων έγινε με δομημένο αυτοσυμπληρούμενο ερωτηματολόγιο.
Στα αποτελέσματα της έρευνας αποτυπώνεται ένα ευρύ φάσμα συμπεριφορών των μαθητών, όπως οι διατροφικές συνήθειες, οι ασχολίες στον ελεύθερο χρόνο, οι σχέσεις με την οικογένεια και τους συνομηλίκους και άλλα ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά.
Η συγκεκριμένη παρουσίαση επικεντρώνεται στη συσχέτιση του γονεϊκού ενδιαφέροντος για το σχολείο, όπως αυτή προκύπτει από αναφορές των ίδιων των μαθητών, με μεταβλητές ενδεικτικές της σχολικής προσαρμογής. Από τα αποτελέσματα της ανάλυσης παρατηρείται ότι το αυξημένο γονεϊκό ενδιαφέρον για το σχολείο συσχετίζεται στενά με την υψηλότερη σχολική απόδοση και γενικότερα με καλύτερη προσαρμογή στο σχολικό περιβάλλον. Οι μαθητές που δηλώνουν ότι οι γονείς τους ενδιαφέρονται για το σχολείο έχουν υψηλότερη βαθμολογία (78,8%), αγαπούν το σχολείο (78,6%) και νιώθουν ασφαλείς σε αυτό (78,3%) σε σημαντικά υψηλότερα ποσοστά συγκριτικά με τους μαθητές των οποίων οι γονείς είναι σχετικά “αδιάφοροι” (59,2%, 60,2% και 53,5% αντίστοιχα). Επίσης νιώθουν λιγότερο πιεσμένοι από τη σχολική εργασία και κάνουν “σκασιαρχείο” λιγότερο συχνά.
Εισηγήτρια: Μανίνα Τερζίδου
Σημείωση: Το παραπάνω κείμενο προέρχεται από το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας, Πανελλήνιο Συνέδριο, Έρευνα για την ελληνική εκπαίδευση, 21-23 Σεπτεμβρίου 2000, Περιληψεις Εισηγήσεων, Αθήνα 2000.
βλ. επίσης
|