εκτύπωση σελίδας
 
Μελέτη της αγοράς υπηρεσιών ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στον ελληνικό χώρο - Συγκριτική ανάλυση και βιωσιμότητα συστημάτων δια βίου εκπαίδευσης καθώς και άλλων μορφών συμπληρωματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (Γρ. Ποταμιάνος)

Β΄ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ

Ενέργεια 3.2β «Έρευνα »
Τα ερευνητικά έργα της Ενέργειας 3.2β «Έρευνα» συγχρηματοδοτήθηκαν από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης), Β΄ ΚΠΣ (Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, 1997-2000). Το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας ανέλαβε την εποπτεία σαράντα οκτώ ερευνητικών έργων στο πλαίσιο της παραπάνω Ενέργειας. Υπεύθυνος της Ενέργειας 3.2β ήταν ο Kαθηγητής Μιχάλης Κασσωτάκης και Χειριστής  ο Δρ. Βασίλης Σβολόπουλος.

Επιστημονικός Υπεύθυνος: Γρ. Ποταμιάνος

Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων ΙΔΕΚΕ - Ι.Μ.Λ.

Στόχοι της παρούσας έρευνας ήταν να διαπιστωθούν:

  • Οι εμφανιζόμενες τάσεις ΕΑΔΒΕ στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο.
  • Οι στάσεις και απόψεις των φορέων στην Ελλάδα.
  • Οι ανάγκες σε τμήματα της ελληνικής αγοράς που εμφανίζουν την μεγαλύτερη υπόσχεση για την ανάπτυξη της ΕΑΔΒΕ.

Η ερευνητική ομάδα προέβη στην ανίχνευση και καταγραφή των ποιοτικών διαστάσεων του προβλήματος και όχι στην ποσοτική του αποτίμηση. Στο σημείο αυτό οφείλουμε να αναφέρουμε τη βασική δέσμευση αυτής της έρευνας: η ΕΑΔΒΕ είναι σε πρωτογενές στάδιο, γι’ αυτό και τα κριτήρια επιλογής των υποκειμένων της έρευνας ήταν:

  • η κατά το δυνατόν προηγούμενη εμπειρία ή έστω γνώση στην ΕΑΔΒΕ.
  • η δυνητική εμπλοκή στην ΕΑΔΒΕ δείγματος χρηστών και προμηθευτών του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.

Εκτός της δευτερογενούς έρευνας, διενεργήθηκε πρωτογενής έρευνα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Συγκεκριμένα έλαβαν χώρα οι εξής ενέργειες:

1. Τηλεφωνική προ-έρευνα σε δείγμα 54 Οργανισμών και φορέων με κλειστό ερωτηματολόγιο.

2. Συνεντεύξεις βάθους με εκπροσώπους από:

  • Πανεπιστήμια
  • Αρμόδια όργανα Υπουργείων Εργασίας και Παιδείας
  • Επιμελητήρια
  • ΤΕΙ
  • Νομαρχίες και Δήμους
  • Συνδικαλιστικές ενώσεις και ΣΕΒ
  • Ένωση Ελληνικών Τραπεζών
  • ΚΕΚ και άλλοι εκπαιδευτικοί οργανισμοί
  • Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης - Ινστιτούτο Επιμόρφωσης
  • Εταιρείες Πληροφορικής
  • Εταιρείες Τηλεπικοινωνιών
  • Διάφορες μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες

3. Διοργάνωση focus group με εκπροσώπους από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς

4. Συνεντεύξεις βάθους για το ευρύτερο ευρωπαϊκό περιβάλλον με εκπροσώπους Πανεπιστημίων και Ερευνητικών Κέντρων από Αγγλία, Ουγγαρία, Ισπανία, Ιταλία, Σουηδία, Πορτογαλία.

5. Διοργάνωση Ημερίδας με εκπροσώπους από το:
Open University, Οικονομικό Παν/μιο Αθηνών, Ελληνικό Ανοιχτό Παν/μιο, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης, Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, Νομαρχία Αθηνών, ΣΕΒ, Ε.Ε.Τ., EUROCOM, Linguaphone, Κολέγιο Αθηνών, ΚΕΚ 01 Πληροφορική.

Η έρευνα κατέδειξε ότι:
Έχει ήδη αναπτυχθεί στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες μία βασική αγορά ΕΑΔΒΕ. Κοινή πεποίθηση τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο ευρύτερο ευρωπαϊκό περιβάλλον, είναι ότι οι επιχειρήσεις που θα εξελίσσονται σε Οργανισμούς Μάθησης θα αποτελέσουν μια υποσχόμενη αγορά. Στην Ελλάδα οι «αγορές» που υπόσχονται την ανάπτυξη συστημάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι αφ’ ενός μια σειρά επαγγελματικών κατηγοριών, κυρίως οι Τραπεζοϋπάλληλοι, οι Εκπαιδευτικοί, οι Μηχανικοί, οι Ιατροί και οι Δικηγόροι, αφ’ ετέρου ενήλικοι διαφόρων κοινωνικών ομάδων, οι οποίοι είτε επιθυμούν την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων ποικίλου ενδιαφέροντος για την καλλιέργεια προσωπικών ενδιαφερόντων.

Τα επόμενα δύο-τρία χρόνια η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην Ελλάδα πιθανόν να γνωρίσει σχετική ανάπτυξη λόγω της εμφάνισης «κρίσιμης μάζας» προμηθευτών-χρηστών ως αποτέλεσμα, της ωρίμανσης των οικονομικο-κοινωνικών συνθηκών που πιέζουν για δυνατότητα συνεχούς ενημέρωσης στις εξελίξεις του επαγγέλματος.

Εισηγητές: Γρ. Ποταμιάνος, Ν. Καστής

Σημείωση: Το παραπάνω κείμενο προέρχεται από το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας, Πανελλήνιο Συνέδριο, Έρευνα για την ελληνική εκπαίδευση, 21-23 Σεπτεμβρίου 2000, Περιλήψεις Εισηγήσεων, Αθήνα 2000.

 

βλ. επίσης

Αρχή Σελίδας