εκτύπωση σελίδας
 
Διερεύνηση των προβλημάτων και των δυσκολιών που αφορούν την ποιότητα ζωής φοιτητών και φοιτητριών σε Πανεπιστήμια της περιφέρειας (Χρ. Κόλλιας)

Β΄ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ

Ενέργεια 3.2β «Έρευνα »
Τα ερευνητικά έργα της Ενέργειας 3.2β «Έρευνα» συγχρηματοδοτήθηκαν από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης), Β΄ ΚΠΣ (Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, 1997-2000). Το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας ανέλαβε την εποπτεία σαράντα οκτώ ερευνητικών έργων στο πλαίσιο της παραπάνω Ενέργειας. Υπεύθυνος της Ενέργειας 3.2β ήταν ο Kαθηγητής Μιχάλης Κασσωτάκης και Χειριστής  ο Δρ. Βασίλης Σβολόπουλος.

Επιστημονικός Υπεύθυνος: Χρ. Κόλλιας

Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ)

ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Η έρευνα με θέμα «Διερεύνηση  των προβλημάτων και δυσκολιών που αφορούν την ποιότητα ζωής των φοιτητών και φοιτητριών σε πανεπιστήμια της περιφέρειας» έχει ακριβώς το στόχο που διατυπώνεται στον τίτλο της. Δηλαδή στοχεύει στη διερεύνηση της ποιότητας ζωής του φοιτητικού πληθυσμού  στα περιφερειακά πανεπιστήμια. Ειδικά η επιστημονική ομάδα διερεύνησε τις συνθήκες διαβίωσης, τη διαχείριση του χρόνου, τις πολιτιστικές πρακτικές κλπ.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Η έρευνα υλοποιήθηκε με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου, το οποίο συμπλήρωσαν γραπτώς φοιτητές περιφερειακών πανεπιστημίων.
Στην έρευνα συμμετείχαν οι φοιτητές 8 περιφερειακών πανεπιστημίων και συγκεκριμένα των:

  1. Πανεπιστήμιο Πάτρας
  2. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
  3. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
  4. Πανεπιστήμιο Κρήτης
  5. Πολυτεχνείο Κρήτης
  6. Πανεπιστήμιο Αιγαίου
  7. Ιόνιο Πανεπιστήμιο
  8. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Η έρευνα πεδίου συγκέντρωσε στοιχεία από τις παρακάτω 18 πόλεις στις οποίες λειτουργούν τμήματα περιφερειακών πανεπιστημίων:

  1. Πάτρα    
  2. Ιωάννινα   
  3. Αγρίνιο   
  4. Ξάνθη   
  5. Αλεξανδρούπολη
  6. Κομοτηνή 
  7. Ρέθυμνο 
  8. Ηράκλειο
  9. Καρδίτσα
  10. Χανιά
  11. Χίος
  12. Σάμος
  13. Ρόδος
  14.  Μυτιλήνη
  15. Κέρκυρα
  16. Βόλος 
  17. Τρίκαλα
  18. Λάρισα

Η ομάδα μελέτης αποφάσισε να πάρει ως δείγμα το 5% του συνόλου του πληθυσμού των φοιτητών των περιφερειακών πανεπιστημίων και η στρωματοποίηση έγινε ανά έτος φοίτησης και πόλη.
Συγκεντρώθηκαν τελικά 2049 ερωτηματολόγια.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
ΠΡΩΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ

ΣΤΕΓΑΣΗ

  • Οι φοιτητικές εστίες μπορούν να καλύψουν ένα μικρό μέρος της ζήτησης και η πλειοψηφία των φοιτητών/τριών νοικιάζει διαμέρισμα το οποίο συνήθως μοιράζεται με άλλο άτομο.  Το ότι υπάρχει έλλειψη σπιτιών με αποτέλεσμα η τιμή των ενοικίων να είναι αυξημένη συνδράμει στην όξυνση του στεγαστικού προβλήματος

ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ

  • Η πλειοψηφία των φοιτητών/τριών χρησιμοποιεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς για να μεταβεί στο Πανεπιστήμιο. Όμως η πλειοψηφία των φοιτητών/τριών δεν είναι ευχαριστημένη από τη συχνότητα έλευσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και το ύψος του εισιτηρίου.

ΣΙΤΙΣΗ

  • Ένα σημαντικό ποσοστό των ερωτώμενων δεν τρώει στη λέσχη. Η ποιότητα του φαγητού στη φοιτητική λέσχη θεωρείται μέτρια, ενώ η τιμή του φοιτητικού κουπονιού θεωρείται ικανοποιητική.  Η ποιότητα του φαγητού στα εστιατόρια στην πόλη θεωρείται μέτρια και η τιμή του φαγητού αρκετά υψηλή.

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ

  • Η πλειοψηφία των φοιτητών διασκεδάζει πηγαίνοντας είτε σε μπαρ είτε σε σπίτια φίλων.  Επίσης οι φοιτητές προτιμούν να πάνε στον κινηματογράφο και δεν βλέπουν πολύ τηλεόραση ή βίντεο. Ένα μικρό ποσοστό των ερωτώμενων είναι μέλος πολιτιστικής, αθλητικής, πολιτικής, ή μη κυβερνητικής ομάδας.  Δεν παρακολουθούν κατά κανόνα μαθήματα ξένων γλωσσών.  Η πλειοψηφία των φοιτητών πηγαίνει στην πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη και χρησιμοποιεί βιβλία και περιοδικά σχετικά με τα μαθήματα. 

ΑΣΦΑΛΙΣΗ – ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ

  • Η πλειοψηφία των φοιτητών δήλωσε ότι θα προτιμούσε να έχει την ασφάλεια των γονέων τους αντί της ασφάλειας του Πανεπιστημίου.

ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

  • Η πλειοψηφία των φοιτητών νιώθει ασφαλής στους χώρους του πανεπιστημίου. Ένα κάποιο πρόβλημα υπάρχει κατά τις βραδινές ώρες λόγω έλλειψης φωτισμού. Η πλειοψηφία των φοιτητών πιστεύει ότι η φρούρηση των χώρων του Πανεπιστημίου πρέπει να γίνεται από το ίδιο το Πανεπιστήμιο.

ΤΡΙΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

  • Η πλειοψηφία των φοιτητών δεν αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα, όταν ήρθε στο Πανεπιστήμιο αλλά ούτε και στην πόλη.

ΤΕΤΑΡΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ – ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

  • Η πλειοψηφία των φοιτητών είχε ως πρώτη επιλογή το συγκεκριμένο τμήμα στο οποίο φοιτά.  Οι φοιτητές πιστεύουν ότι είχαν δυνατότητες να αναπτύξουν διαπροσωπικές σχέσεις στην πόλη και ότι ένα μεγάλο μέρος του ντόπιου πληθυσμού τους βλέπει ως καταναλωτές.

ΠΕΜΠΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ

  • Η πλειοψηφία των καταναλωτών γνωρίζει την ύπαρξη του γραφείου διασύνδεσης και του ακαδημαϊκού συμβούλου αλλά λίγοι όμως έχουν χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες τους.

ΕΚΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

  • Η πλειοψηφία των ερωτώμενων (σε ποσοστό 61%) ήταν γυναίκες.
  • Το 44% των ερωτώμενων είχε ηλικία από 18 μέχρι 20 ετών και το άλλο 40% είχε ηλικία από 21 μέχρι 22 ετών.
  • Οι ερωτώμενοι ήταν στη συντριπτική τους πλειοψηφία άγαμοι και προερχόντουσαν από οικογένειες που είχαν περισσότερο από 3 μέλη.
  • Ο τομέας δραστηριότητας του πατέρα ή της μητέρας του ή της ερωτώμενου είναι το δημόσιο και το εμπόριο.
  • Το μορφωτικό επίπεδο των γονέων δεν είναι ιδιαίτερα υψηλό. Ένας στους τέσσερις είναι πτυχιούχος ΑΕΙ.
  • Η πλειοψηφία των φοιτητών δεν εργάζεται και προέρχεται από μεσαίες εισοδηματικά οικογένειες.

Εισηγητές: Δ. Γιαννιάς, Χρ. Κόλλιας, Μ. Χλέτσος

Σημείωση: Το παραπάνω κείμενο προέρχεται από το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας, Πανελλήνιο Συνέδριο, Έρευνα για την ελληνική εκπαίδευση, 21-23 Σεπτεμβρίου 2000, Περιλήψεις Εισηγήσεων, Αθήνα 2000.

 

βλ. επίσης

Αρχή Σελίδας