εκτύπωση σελίδας
 
Στάσεις των εκπαιδευτικών των Σχολών Επαγγελμάτων Υγείας των ΤΕΙ ως προς την επιμόρφωσή τους (Α. Δημητριάδου)

Β΄ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ

Ενέργεια 3.2β «Έρευνα »
Τα ερευνητικά έργα της Ενέργειας 3.2β «Έρευνα» συγχρηματοδοτήθηκαν από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης), Β΄ ΚΠΣ (Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, 1997-2000). Το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας ανέλαβε την εποπτεία σαράντα οκτώ ερευνητικών έργων στο πλαίσιο της παραπάνω Ενέργειας. Υπεύθυνος της Ενέργειας 3.2β ήταν ο Kαθηγητής Μιχάλης Κασσωτάκης και Χειριστής  ο Δρ. Βασίλης Σβολόπουλος.

Επιστημονικός Υπεύθυνος: Αλεξάνδρα Δημητριάδου

ΤΕΙ Θεσσαλονίκης  

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η σύγχρονη αντίληψη για τη συνεχιζόμενη επιμόρφωση αφορά τους εργαζόμενους όλων των ειδικοτήτων, αλλά κυρίως τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης (Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια, Τριτοβάθμια).

ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Οι στόχοι της έρευνας προσανατολίσθηκαν στη διερεύνηση των στάσεων των καθηγητών ΣΕΥΠ των ΤΕΙ ως προς τις ανάγκες επιμόρφωσης τους, που επιχειρήθηκε να επιτευχθεί μέσα από τέσσερις επιμέρους στόχους:

  • Τη διερεύνηση και καταγραφή των στάσεων που υιοθετούν οι εκπαιδευτικοί της  ΣΕΥΠ ως προς τις ανάγκες επιμόρφωσης τους.
  • Τη διερεύνηση των παραμέτρων που επηρεάζουν  και τελικά διαμορφώνουν τις στάσεις των καθηγητών.
  • Τη συσχέτιση των παραμέτρων που δίνουν θετική ή αρνητική στάση.
  • Τον προσδιορισμό των αναγκών επιμόρφωσης των καθηγητών ΣΕΥΠ:
    Α)  ως προς τη μεθοδολογία της εκπαιδευτικής διαδικασίας,
    Β)  ως και  προς το ίδιο το  γνωστικό αντικείμενο.

ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ  ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΣ

Ο πληθυσμός-στόχος ήταν οι  καθηγητές της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας (ΣΕΥΠ) των  Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών  Ιδρυμάτων (ΤΕΙ) στις πόλεις: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα, Πάτρα, Ηράκλειο, και Λάρισα.

Η στατιστική ανάλυση: Η στατιστική επεξεργασία έγινε με το στατιστικό πακέτο SPSS/PC 8.0 και  τη χρησιμοποίηση των στατιστικών δοκιμασιών  Mann-Whitney U και Kruskal -Wallis one way Anova. Για να διερευνηθεί η στατιστικά σημαντική σύνδεση των επτά δεικτών στάσεων με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά και άλλες μεταβλητές, χρησιμοποιήθηκαν οι εξής στατιστικές μέθοδοι:

  1. Συντελεστής συσχέτισης Spearman, 
  2.  Έλεγχος ανεξαρτησίας Χ2, 
  3. Μη παραμετρικοί έλεγχοι Mann-Whitney U και Kruskal -Wallis one way Anova.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το  δείγμα της παρούσας μελέτης αποτελούν 259 εκπαιδευτικοί που προέρχονται από τις Σχολές Επαγγελμάτων Υγείας έξι (6) Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών, 47 (18,1%) άνδρες και 207 (79,9%) γυναίκες, 5 δεν απάντησαν. Όσον αφορά στους  Μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών ισχύουν τα εξής: Το 16,2%  δήλωσε ότι έχει κάνει  διδακτορικό, Master το 14,3%, Master και διδακτορικό το 3.5%. Δεν έχουν κάνει καθόλου μεταπτυχιακές σπουδές 142 άτομα, δηλαδή το 54,8% του δείγματός μας.

Ο έλεγχος Χ2 έδειξε ότι υπάρχει σύνδεση: μεταξύ φύλου και ειδικότητας, μεταξύ φύλου και βαθμίδας και μεταξύ κατοχής μεταπτυχιακού τίτλου και βαθμίδας.

Σχέση εργασίας: 130 άτομα (50,2%) δήλωσαν μόνιμοι, 118 άτομα (45,6%) δήλωσαν έκτακτοι.

Ως προς τα χρόνια προϋπηρεσίας στην εκπαίδευση: Τη μεγαλύτερη συγκέντρωση παρουσιάζει η κατηγορία των 11-15 χρόνων στην εκπαίδευση 25,1%, ενώ έπονται όσοι έχουν 16-20 χρόνια 17%.

Τμήμα  και ΤΕΙ προέλευσης: Η πλειοψηφία των καθηγητών του δείγματός μας ανήκει στα Νοσηλευτικά τμήματα. Το 44,4% προέρχεται από το ΤΕΙ Αθηνών, 21,6% από το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, 19,7% από το ΤΕΙ Πατρών και σε μικρότερα ποσοστά από τα άλλα ΤΕΙ.

Πριν  από την ένταξη στην εκπαίδευση  το 90,9%  του πληθυσμού μας, άσκησε την κύρια επαγγελματική του δραστηριότητα και 83 άτομα εργάσθηκαν ως ελεύθεροι επαγγελματίες, (ποσοστό 32%).  Το 74,5% (193 άτομα ) δηλώνει ικανοποιημένο από το επάγγελμα του καθηγητή.

Το  69,5% του πληθυσμού μας   (180 άτομα) ενδιαφέρεται να εξελιχθεί στην επόμενη βαθμίδα.  Ο καθηγητής των ΤΕΙ είναι: Δημόσιος Υπάλληλος: το 73,71% του πληθυσμού μας  δε θεωρεί τον καθηγητή του ΤΕΙ  Δημόσιο Υπάλληλο, το 51,3% τον χαρακτηρίζει επιστήμονα : και το 60,3% χαρακτηρίζει τον καθηγητή των ΤΕΙ ως Εκπαιδευτικό.

ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΟΣ

Το 64,8%  του  δείγματος συμφωνεί ότι οι γνώσεις που διδάσκονται δεν αντιστοιχούν στη σύγχρονη  πραγματικότητα των επαγγελμάτων  και το αποδίδουν: στα ξεπερασμένα από τις εξελίξεις προγράμματα σπουδών 33,9%,  στους σπουδαστές που σήμερα δε διαβάζουν 35,8%, στις ανεπαρκείς γνώσεις που διδάσκονται 38,4%, στην ταχύτατη εξέλιξη των επιστημών 62,1%.

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ

Στην ερώτηση αν πιστεύουν πως οι παιδαγωγικές γνώσεις τους είναι επαρκείς για την επιτυχή άσκηση του λειτουργήματός τους, το 62,1% συμφωνεί, ενώ μόλις το 14% εκφράζει αμφιβολία. Οι θετικές απαντήσεις αυξάνονται στο 73,7% και μόνο το 8,5% διαφωνεί όταν το ερώτημα αφορά το γνωστικό τους αντικείμενο.

Αν και στη συντριπτική τους  πλειοψηφία (79,5%) αισθάνονται να έχουν συγκεκριμένες ανάγκες επιμόρφωσης, το 12% απαντάει αρνητικά και το 8,5% επιλέγει να μην απαντήσει.

Εκφράζουν την άποψή τους σχετικά με το  μέτρο που θα βελτίωνε την ποιότητα της εκπαίδευσης των σπουδαστών τους, κάνοντας μόνο μία επιλογή από έναν κατάλογο προτάσεων και επιλέγουν:  Επιμόρφωση εκπαιδευτικών, (37,3%),  Βελτίωση υλικοτεχνικής υποδομής (20,7%),  Αξιολόγηση εκπαιδευτικών, (16,1%), Μείωση ωρών διδασκαλίας, (11,4%), Κάθε καθηγητής να καλύπτει ορισμένα γνωστικά αντικείμενα (14,5%).

ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ

Οργανωμένα προγράμματα από το Υπουργείο Παιδείας, ποσοστό 79,8%,  Συμμετοχή σε συνέδρια, ποσοστό 61,5%.

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας καθηγητής των ΤΕΙ, προκειμένου να βελτιώσει τις γνώσεις του, σχετίζονται με: Την έλλειψη χρόνου, 30,7%, την έλλειψη οργανωμένου επιμορφωτικού προγράμματος, 66,4%,  την άγνοια των μέσων και μεθόδων επιμόρφωσης, 34,7%,  τις πολλές ώρες διδασκαλίας στο ΤΕΙ, 35,2%, τα πολλά γνωστικά αντικείμενα που διδάσκει ο καθηγητής των  ΤΕΙ, 34,4%.

ΣΥΣΧΕΤΙΣΕΙΣ ΣΤΑΣΕΩΝ

Η έρευνά μας ανέδειξε τον τρόπο που συνδέονται οι στάσεις που διερευνήθηκαν: Η στάση για την Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση, παρουσιάζει θετική συσχέτιση με τη στάση για την Παιδαγωγική Γνώση (p=.000.).  Η στάση για την Παιδαγωγική Γνώση συνδέεται με τη στάση για τη Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση, όπως προαναφέρθηκε, αλλά και με τη στάση προς την Νεολαiα (p=.047,). Η στάση για τον Κοινωνικό  Ρόλο επηρεάζει τη στάση για το Επάγγελμα (p=.001,), καθώς και  τη στάση για το Κράτος (p=.006,). Η στάση για  Αξίες, που σχετίζονται με την εκπαίδευση, παρουσιάζει θετική συσχέτιση με τη στάση για τον Κοινωνικό   Ρόλο του καθηγητή (p=.001), ιδιαίτερα ισχυρή θετική συσχέτιση με τη στάση για το Επάγγελμα (p=.001), καθώς και θετική συσχέτιση με τη στάση για το Κράτος (p=.025).

Ι. Οι παράγοντες που διαμορφώνουν - επηρεάζουν τις στάσεις:

Φύλο: Δεν παρουσιάζονται διαφορές σε στατιστικά σημαντικό επίπεδο. Ο έλεγχος όμως των Μέσων Όρων  δείχνει διαφοροποίηση στον τρόπο που απαντούν οι άνδρες  και οι γυναίκες:

Οι άνδρες φαίνεται να έχουν πιο θετική στάση για την Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση  και εμφανίζονται πιο ανεξάρτητoι στις δράσεις της πολιτείας στην επιμόρφωσή τους, αφού δε θεωρούν το κράτος αποκλειστικά υπεύθυνο για την επιμόρφωσή τους.

Οι γυναίκες φαίνεται να έχουν πιο θετική στάση για τον Κοινωνικό Ρόλο του καθηγητή, για το Επάγγελμα και για  τις Αξίες που σχετίζονται με την εκπαίδευση.

Η Βαθμίδα συνδέεται μόνο με την στάση για τον Κοινωνικό Ρόλο του καθηγητή,  με τους εργαστηριακούς να παρουσιάζουν την πλέον θετική στάση και τους επικούρους την πλέον αρνητική. 

Ο παράγοντας σχέση εργασίας  ( μόνιμος εκπαιδευτικός ή ωρομίσθιος) επηρεάζει τη στάση προς τον Κοινωνικό Ρόλο του καθηγητή ( τάση, p=.0705) με τους εκτάκτους να είναι πιο θετικοί, τη στάση για  τις Αξίες που σχετίζονται με την  εκπαίδευση (p=.0414), όπου πάλι οι έκτακτοι είναι πιο θετικοί και τη στάση για το Κράτος (p=.0036), όπου οι μόνιμοι παρουσιάζουν  πλέον ανεξάρτητη στάση απέναντι στο ρόλο  του Κράτους, ως προς την ευθύνη του για την επιμόρφωσή τους, Το επάγγελμα (ειδικότητα, των καθηγητών, επηρεάζει τη στάση προς: τη Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση (p= .0207), όπου οι Νοσηλευτές έχουν την πλέον αρνητική στάση. Τον Κοινωνικό Ρόλο (p=.0009), με τους Νοσηλευτές να έχουν την πιο θετική στάση και τους Κοινωνικούς Λειτουργούς μαζί με τους Ιατρούς να εμφανίζουν την πιο αρνητική στάση. Την στάση για το Επάγγελμα  (p=.0044)  με τους Νοσηλευτές να έχουν την πιο θετική στάση και τους Κοινωνικούς Λειτουργούς μαζί με τους Ιατρούς να εμφανίζουν πάλι την πιο αρνητική στάση. Τη στάση για  τις Αξίες (p=.0085), όπου οι Νοσηλευτές έχουν την πιο θετική στάση και τους Κοινωνικούς  Λειτουργούς να εμφανίζουν την πιο αρνητική στάση, οι  δε Ιατροί έχουν τάση για αρνητική  στάση (p=.0909).

Το τμήμα το οποίο εργάζεται ο καθηγητής φαίνεται να επηρεάζει τις στάσεις για: τον Κοινωνικό Ρόλο (p=.0007),  με τους καθηγητές του τμήματος Μαιευτικής να έχουν την  πιο θετική στάση, πιο αρνητική στάση παρατηρείται μεταξύ των Καθηγητών που εργάζονται στο τμήμα Κοινωνικής Εργασίας. Τη στάση για το  Επάγγελμα (p=.0074),  όπου οι καθηγητές του τμήματος Νοσηλευτικής έχουν την πιο θετική στάση και οι καθηγητές του τμήματος Κοινωνικής εργασίας την πιο αρνητική. Τη στάση για τη Νεολαία ( p=.0046 ), πιο θετική στάση υιοθετούν οι καθηγητές των τμημάτων Επισκεπτών Υγείας, Μαιευτικής, Κοινωνικής εργασίας, την πιο αρνητική στάση φαίνεται να έχουν οι καθηγητές των τμημάτων Φυσικοθεραπείας  και  τη  στάση για  τις Αξίες (p=.0017),  οι καθηγητές που εργάζονται στο τμήμα  Επισκεπτών Υγείας εμφανίζουν την πλέον θετική στάση,  την πιο αρνητική στάση για ΑΞΙΕΣ φαίνεται να έχουν οι καθηγητές των τμημάτων Κοινωνικής Εργασίας  και Φυσικοθεραπείας.

Το είδος των Μεταπτυχιακών σπουδών  επηρεάζει (τάσεις) τις στάσεις για Παιδαγωγική Γνώση (p=.0624). Οι κάτοχοι διδακτορικού εμφανίζονται να έχουν  τάση για θετική στάση, την πιο αρνητική στάση τείνουν να υιοθετούν αυτοί που δηλώνουν άλλο, που συνήθως είναι ΣΕΛΕΤΕ. Ως προς τη στάση για το Κράτος (p=.0518) οι κάτοχοι Διδακτορικού έχουν την τάση να απαντούν ότι το κράτος δεν είναι αποκλειστικά υπεύθυνο για την επιμόρφωσή τους.  Tα χρόνια προϋπηρεσίας στην εκπαίδευση επηρεάζουν μόνο τη στάση  για την Νεολαία  (p=.0573 ), όπου την πιο θετική στάση υιοθετούν οι καθηγητές με χρόνια προϋπηρεσίας στην εκπαίδευση 6-10, την πιο αρνητική οι καθηγητές με 16-20 χρόνια  προϋπηρεσίας στην εκπαίδευση. H άσκηση της κύριας επαγγελματικής δραστηριότητας πριν από την ένταξη στο εκπαιδευτικό επάγγελμα επηρεάζει μόνο τη στάση έναντι του Κράτους ( p=.0341 ). Όσοι άσκησαν την κύρια επαγγελματική τους δραστηριότητα πριν από την ένταξή τους στο εκπαιδευτικό επάγγελμα, δείχνουν ότι αναμένουν από το κράτος να αναλάβει την ευθύνη της επιμόρφωσής τους.

Η άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος:  Συνδέεται  με τη στάση για τη Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση (p=.0743), με όσους άσκησαν ελεύθερο επάγγελμα, να έχουν την τάση να υιοθετούν πιο θετική στάση από τους υπόλοιπους.
Ικανοποίηση  από το επάγγελμα: Η ανάλυση των απαντήσεων δημιουργεί δύο ομάδες που εκδηλώνουν διαφορετικές στάσεις: Οι Ικανοποιημένοι από το επάγγελμα (74,5% του δείγματος) εκδηλώνουν θετική στάση για το Επάγγελμα του Καθηγητή των ΤΕΙ (p=.0013), για την Νεολαία (p=.0917), για  τις Αξίες (p=.0066). Οι μη ικανοποιημένοι από το επάγγελμα εμφανίζονται :
α)
να έχουν θετικότερη  στάση για την Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση (p=.0004),
β) να έχουν την τάση να υιοθετούν πιο θετική στάση για την Παιδαγωγική Γνώση (p=.0795),
γ) να έχουν  την ικανότητα για αυτομόρφωση.

Το ενδιαφέρον για εξέλιξη σε επόμενη βαθμίδα: Δημιουργεί την τάση για πιο θετική στάση για το Επάγγελμα  ( p=.0884). Αξιοσημείωτο για την παραδοξότητά του στοιχείο είναι ότι, όπως προκύπτει από την ανάλυση των απαντήσεων, όσοι ενδιαφέρονται για εξέλιξη απαντούν με πιο αρνητικό τρόπο για τη Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και την Παιδαγωγική Γνώση  από αυτούς που δηλώνουν ότι δεν ενδιαφέρονται. Ο έλεγχος των  αποτελεσμάτων δημιούργησε  πέντε ομάδες καθηγητών και αναζητήσαμε  τα χαρακτηριστικά (profile) τους.

ΟΜΑΔΑ Α': Καθηγητές που δεν είναι ικανοποιημένοι από το επάγγελμά τους: τα χαρακτηριστικά και  οι στάσεις που υιοθετούν.
ΟΜΑΔΑ Β': Καθηγητές που πιστεύουν ότι δεν έχουν καθόλου ανάγκες εκπαίδευσης.
ΟΜΑΔΑ Γ': Καθηγητές που πιστεύουν ότι οι γνώσεις τους για τις εκπαιδευτικές μεθόδους είναι επαρκείς.
ΟΜΑΔΑ Δ': Καθηγητές που πιστεύουν ότι οι γνώσεις τους για το γνωστικό τους αντικείμενο είναι  επαρκείς.
ΟΜΑΔΑ Ε': Καθηγητές που δηλώνουν ότι δεν έχουν Μεταπτυχιακό Τίτλο.

Τα χαρακτηριστικά τους και οι στάσεις που υιοθετούν:
Στα πλαίσια της Σύνοψης θα αναφερθούμε μόνο στην τελευταία ( Ε΄ Ομάδα):  Η έλλειψη Μεταπτυχιακού τίτλου δείχνει να επηρεάζει   μόνο τη  Στάση  για την ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ σε επίπεδο σημαντικότητας (p=.0068) με αυτούς που δε δηλώνουν Μεταπτυχιακό τίτλο να εκδηλώνουν πιο  αρνητική στάση. Ο έλεγχος όμως των μέσων όρων  δείχνει διαφοροποίηση στον τρόπο που απαντούν αυτοί που έχουν  τίτλο έναντι των άλλων. Έτσι πιο θετική στάση δείχνουν να έχουν οι καθηγητές χωρίς Μεταπτυχιακό για τον Κοινωνικό ρόλο του Καθηγητή (Σ3), για το Επάγγελμα του Καθηγητή (Σ4) και για την Νεολαία (Σ5). Ενώ αντίθετα αυτοί που έχουν Μεταπτυχιακό δείχνουν να έχουν πιο θετική στάση για την Παιδαγωγική Γνώση (Σ2), για τις ΑΞΙΕΣ που σχετίζονται με την εκπαίδευση (Σ7) και τείνουν να είναι πιο ανεξάρτητοι σε σχέση με το ρόλο του Κράτους (Σ6) στην επιμόρφωσή τους. Δεν διαφοροποιούνται στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού αποτελέσματος, διαφοροποιούνται όμως στις αιτίες που το προκαλεί.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ

1η Η παρέμβαση της πολιτείας σε σχέση με το αντικείμενο της μελέτης μας, για να είναι αποτελεσματική, θα πρέπει να γίνει σε πολλά επίπεδα.
Α) Πρέπει να βοηθήσει να αντιληφθούν οι καθηγητές τη σημασία και την επίδραση της κάθε στάσης τους στην ποιότητα του έργου που παρέχουν και κυρίως στην επίπτωση τους στη νέα γενιά επαγγελματιών. 
Β) Να ευαισθητοποιήσει τους Καθηγητές με τέτοιας ποιότητας προσέγγιση, που θα λαμβάνει υπόψη τον τρόπο που συσχετίζονται οι στάσεις μεταξύ τους και τους παράγοντες που τις διαμορφώνουν.
2η Τη διενέργεια έρευνας με στόχο τη διερεύνηση των στάσεων ως προς τις ανάγκες επιμόρφωσης των καθηγητών του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας  όλων των επιπέδων: Πρωτοβάθμια  - Δευτεροβάθμια και βέβαια θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον η διερεύνηση των στάσεων των Καθηγητών του άλλου σκέλους της Τριτοβάθμιας (ΑΕΙ).
3η Θα  είχε ενδιαφέρον η διενέργεια έρευνας  με πληθυσμό-στόχο τους φοιτητές και αποφοίτους, προκειμένου να διερευνηθεί η στάση τους για το παρεχόμενο έργο ( αξιολόγηση εκπαιδευτικού αποτελέσματος) στα ΤΕΙ και ΑΕΙ.
4η Το ζήτημα των Μεταπτυχιακών Σπουδών, ενώ φαίνεται ότι  αντιμετωπίζεται από  το υπάρχον νομικό πλαίσιο, η στάση και οι πρακτικές των ΑΕΙ το  ακυρώνουν στην πράξη. Ίσως θα έπρεπε να αξιοποιηθούν οι διδάκτορες των ΤΕΙ και η αξιόλογη υποδομή που υπάρχει, προκειμένου το ΤΕΙ να χορηγεί Master και διδακτορικά στα δικά του γνωστικά αντικείμενα.  Και για να αρθεί κάθε επιφύλαξη από τους καθηγητές των Πανεπιστημίων θα μπορούσε ακόμα και υποχρεωτικά στη σύνθεση των τριμελών  Συμβουλευτικών  Επιτροπών να συμμετέχουν Καθηγητές από το Πανεπιστήμιο. Αυτή η επικοινωνία θα βοηθούσε στην αλληλοκατανόηση και θα δημιουργούσε κλίμα ευγενούς άμιλλας.
5η Η κατά φύλο σύνθεση της κάθε βαθμίδας του πληθυσμού της έρευνάς μας, παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον, διότι ενώ ο εκπαιδευτικός πληθυσμός στις ΣΕΥΠ των ΤΕΙ είναι στην πλειοψηφία γυναίκες, εν τούτοις είναι ανεστραμμένα τα ποσοστά όσον αφορά την κατανομή του δείγματος ανά βαθμίδα. Συντριπτική είναι η υπέροχη των ανδρών όσον αφορά την κατάληψη των υψηλών βαθμίδων. Επειδή πιστεύουμε ότι το φαινόμενο αυτό επιδέχεται διαφόρων ερμηνειών, οι ερευνητές προτείνουν να γίνει μια ειδική έρευνα που θα  μελετά το φαινόμενο και τις αιτίες που το παράγουν.

Εισηγήτρια: Αλεξάνδρα Δημητριάδου

Ερευνητική Ομάδα: Σαπουντζή - Κρέπια Δέσποινα, Μπένος Αλέξης, Κιοσέογλου Γρηγόρης

Σημείωση: Το παραπάνω κείμενο προέρχεται από το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας, Πανελλήνιο Συνέδριο, Έρευνα για την ελληνική εκπαίδευση, 21-23 Σεπτεμβρίου 2000, Περιλήψεις Εισηγήσεων, Αθήνα 2000.

 

βλ. επίσης

Αρχή Σελίδας