Το έργο συγχρηματοδοτείται από την
Ευρωπαϊκή Ένωση και από εθνικούς πόρους στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ,
Γ' Κ.Π.Σ.
} Σκοπός και Αναγκαιότητα του Προγράμματος} Πορεία του Έργου (2001 07) } Ενημέρωση Στελεχών της Εκπαίδευσης } Έκδοση τόμου με στατιστικά στοιχεία του έτους 2003-04 } Στατιστικά στοιχεία του σχολικού έτους 2004-05
ΕισαγωγήΕνότητα 5: Σχολικές Δραστηριότητες
} Στατιστικά στοιχεία του σχολικού έτους 2005-06
ΕισαγωγήΕνότητα 5: Σχολικές Δραστηριότητες
Το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας έχει αναλάβει την υλοποίηση του έργου της συνολικής αποτύπωσης του εκπαιδευτικού συστήματος, με στόχο τη λεπτομερή καταγραφή των χαρακτηριστικών του. Στο πλαίσιο αυτό ξεκίνησε να υλοποιείται από το σχολικό έτος 2001-02 το ερευνητικό έργο με τίτλο «Ανάπτυξη και προτυποποίηση δεικτών και κριτηρίων για την Αποτύπωση του Εκπαιδευτικού Συστήματος» το οποίο προβλέπεται να ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του 2006. Είναι κοινός τόπος ότι αναγκαία προϋπόθεση για τη βελτίωση κάθε εκπαιδευτικού συστήματος είναι η ολοκληρωμένη γνώση όλων των στοιχείων που το συγκροτούν και επιτρέπουν την ανάλυση και μελέτη του. Στη σημερινή εποχή, που ο κόσμος αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς, το εκπαιδευτικό σύστημα για να είναι αποδοτικό οφείλει να αναπτύξει μηχανισμούς διαρκούς προσαρμογής στις μεταβαλλόμενες συνθήκες, μηχανισμούς συνεχούς εκσυγχρονισμού. Προϋπόθεση για την ανάπτυξη τέτοιων μηχανισμών είναι η γνώση βασικών παραμέτρων που συνιστούν την ταυτότητα των ελληνικών σχολικών μονάδων. Το ερευνητικό έργο «Ανάπτυξη και προτυποποίηση δεικτών και κριτηρίων για την Αποτύπωση του Εκπαιδευτικού Συστήματος» είναι η πρώτη συστηματική προσπάθεια για τη συγκρότηση ενός πλήρους εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας. Αν και πολλά από τα στοιχεία της απογραφής συλλέγονται και από άλλους φορείς (Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, ΥΠΕΠΘ, Δήμους), αυτά είναι ελλιπή, αποσπασματικά, ανομοιογενή και διάσπαρτα και συνεπώς είναι αδύνατο να αξιοποιηθούν για την εξαγωγή γενικών συμπερασμάτων. Σκοπός του Προγράμματος είναι: · η ανάπτυξη και προτυποποίηση συστήματος δεικτών για την παροχή ολοκληρωμένης, επίκαιρης και αξιόπιστης πληροφόρησης σχετικά με τα δεδομένα, τη λειτουργία και τα επιτεύγματα του εκπαιδευτικού συστήματος σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. · η δυναμική αποτύπωση, με τη χρήση του συστήματος δεικτών, της κατάστασης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος αλλά και η παρακολούθηση της εξέλιξής του, αφού προβλέπεται η συνεχής ανατροφοδότηση του συστήματος. Η αναγκαιότητα ανάπτυξης δεικτώνΗ καθιέρωση πρότυπων δεικτών και συνοδευτικών κριτηρίων για την αποτύπωση της κατάστασης εξασφαλίζει: α. Σε εθνικό επίπεδο · τη συνεχή ενημέρωση σχετικά με την λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος, · τη διαμόρφωση μιας συστηματικής πολιτικής διορθωτικών παρεμβάσεων. β. Στο επίπεδο της σχολικής μονάδας και της περιφέρειας · την αποδοτική χρήση των διαθέσιμων μέσων και πόρων, · τον προσδιορισμό των περιοχών που απαιτούν ή επιδέχονται βελτίωση (χαρακτηριστικά μαθητικού δυναμικού, διαθέσιμα μέσα και πόροι, προσωπικό, διοίκηση, μαθησιακές διαδικασίες, σχέσεις των φορέων της εκπαιδευτικής διαδικασίας, εκπαιδευτικά επιτεύγματα, κ.λπ.), · την ανάπτυξη και την ενίσχυση πνεύματος συνεργασίας και αλληλεγγύης των παραγόντων του σχολείου, · την ανάπτυξη συλλογικών και ατομικών σχεδίων δράσης και καινοτομικών παρεμβάσεων.
} Εσχάρα ΑποτύπωσηςΗ «Εσχάρα Αποτύπωσης» αποτελεί το βασικό εργαλείο το οποίο διαμορφώθηκε στο πλαίσιο του έργου με σκοπό την αποτύπωση (απογραφή συσχέτιση - μελέτη) των βασικών Παραμέτρων που συνθέτουν την ταυτότητα των ελληνικών σχολικών μονάδων. Αποτελείται από τρεις ομάδες ερωτήσεων που αναφέρονται αντίστοιχα: α) στην υλικοτεχνική υποδομή και την ταυτότητα της σχολικής μονάδας β) στο ανθρώπινο δυναμικό και τη λειτουργία της σχολικής μονάδας γ) στις πηγές χρηματοδότησης καθώς και τις δαπάνες της Ενιαίας Σχολικής Επιτροπής, στην οποία ανήκει η σχολική μονάδα.
«Υλικοτεχνική Υποδομή και Ταυτότητα» Συγκεντρώνονται στοιχεία που αφορούν: · την ταυτότητα του σχολείου (π.χ. όνομα, περιοχή, εάν είναι συστεγαζόμενο ή μέρος συγκροτήματος, οργανικότητα, ωράριο λειτουργίας) · τα γενικά χαρακτηριστικά του σχολικού κτιρίου (π.χ. επιφάνεια, παλαιότητα, κατάσταση, αύλειος χώρος, ειδικά λειτουργικά χαρακτηριστικά όπως θέρμανση, ύδρευση, φωτισμός, εξαερισμός) · τους διαθέσιμους χώρους και τον εξοπλισμό (π.χ. αριθμός και επιφάνεια αιθουσών διδασκαλίας, αριθμός και επιφάνεια εργαστηρίων και άλλων βοηθητικών χώρων, επάρκεια και χρήση διαθέσιμων χώρων, ύπαρξη και λειτουργία βιβλιοθήκης, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, εποπτικά όργανα)
«Ανθρώπινο Δυναμικό και Λειτουργία» Συγκεντρώνονται στοιχεία που αφορούν: · το διδακτικό προσωπικό (π.χ. αριθμός εκπαιδευτικών, σχέση εργασίας, επίπεδο εκπαίδευσης, έτη υπηρεσίας στο συγκεκριμένο σχολείο) · το διοικητικό ειδικό επιστημονικό βοηθητικό και άλλο προσωπικό (π.χ. αριθμός προσωπικού, είδος εργασίας, εργασιακό καθεστώς) · το μαθητικό δυναμικό (π.χ. εγγεγραμμένοι και φοιτώντες μαθητές, αριθμός αλλοδαπών μαθητών, αριθμός μαθητών με ειδικές ανάγκες) · την ανάπτυξη και εφαρμογή του σχολικού προγράμματος (π.χ. τύπος τμημάτων σε λειτουργία, ξένες γλώσσες, καινοτομικές δραστηριότητες, ερευνητικά ή εκπαιδευτικά προγράμματα, εξωπρογραμματικές εκδηλώσεις, σχέσεις παραγόντων της εκπαιδευτικής διαδικασίας) «Πηγές Χρηματοδότησης Δαπάνες» Συγκεντρώνονται στοιχεία που αφορούν τα έσοδα της σχολικής μονάδας ανά πηγή χρηματοδότησης και τα έξοδα ανά κατηγορία δαπάνης } Πορεία του Έργου (2001 04)Κατά το σχολικό έτος 2001-02 πραγματοποιήθηκαν οι εξής δράσεις: · Αποτυπώθηκαν 2891 σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο προγραμματισμός του Κ.Ε.Ε. για το σχολικό έτος 2001-02 προέβλεπε την απογραφή ενός στατιστικού δείγματος 2000 σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από όλη τη χώρα. Για την ενίσχυση της αξιοπιστίας των δεδομένων, καθώς και για τον έλεγχο της εγκυρότητας του εργαλείου της έρευνας, μια ομάδα εκπαιδευτικών/ ερευνητών αποσπασμένων στο Κ.Ε.Ε., απoτύπωσαν τα σχολεία με επιτόπιες επισκέψεις σε συνεργασία με τον Διευθυντή κάθε σχολικής μονάδας. Από τη διαδικασία αυτή προέκυψε μια βελτιωμένη έκδοση του ερωτηματολογίου. · Παράλληλα οργανώθηκαν πιλοτικά σεμινάρια σε διευθυντές σχολικών μονάδων ανά Γραφείο ή ανά Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στα σεμινάρια αυτά οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί της ομάδας αποτύπωσης του Κ.Ε.Ε. ενημέρωναν τους διευθυντές των σχολικών μονάδων για το συγκεκριμένο ερευνητικό πρόγραμμα (έμφαση στο νεωτερικό χαρακτήρα, στο σκοπό και την αναγκαιότητα του έργου, κ.λ.π.), παρουσίαζαν συνοπτικά τη δομή, τη λογική και λειτουργία του σχετικού ερωτηματολογίου και επεξηγούσαν το σύνολο των ερωτήσεων, εμμένοντας σε εκείνες που παρουσιάζουν αυξημένη δυσκολία. · Το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ) σχεδίασε τη Βάση Δεδομένων (Β.Δ.) για την εισαγωγή των στοιχείων της Αποτύπωσης των σχολικών μονάδων. · Πραγματοποιήθηκε από προσωπικό του Κ.Ε.Ε. η ηλεκτρονική καταχώριση των συμπληρωμένων ερωτηματολογίων. · Τον Μάιο του 2002 έγινε η έκδοση εγχειριδίου οδηγού για τη συμπλήρωση της Εσχάρας Αποτύπωσης.
Κατά το σχολικό έτος 2002-03 πραγματοποιήθηκαν οι εξής δράσεις: · Αποτυπώθηκαν άλλες 7834 δημόσιες σχολικές μονάδες όλων των βαθμίδων από όλη τη χώρα. Η Αποτύπωση σχολικών μονάδων για το έτος αυτό ξεκίνησε από το ακριτικό Καστελόριζο και συνεχίστηκε με γρήγορους ρυθμούς στις περισσότερες περιοχές της χώρας, κυρίως με τη μέθοδο των σεμιναρίων, σε μικρές ομάδες Διευθυντών ανά Γραφείο Εκπαίδευσης. · Το Σεπτέμβριο του 2002 εστάλη σε όλα τα Δημόσια Σχολεία της χώρας το εγχειρίδιο-οδηγός για τη συμπλήρωση της Εσχάρας Αποτύπωσης, προκειμένου να ενημερωθούν οι διευθυντές των σχολικών μονάδων για την πλήρη και ορθή Αποτύπωση της σχολικής τους μονάδας. · Πραγματοποιήθηκε από προσωπικό του Κ.Ε.Ε. η ηλεκτρονική καταχώριση των συμπληρωμένων ερωτηματολογίων. Η ορθότητα της καταχώρισης αυτής ελέγχθηκε με περιοδικό δειγματοληπτικό έλεγχο από προσωπικό του Κ.Ε.Ε.
Κατά το σχολικό έτος 2003-04 πραγματοποιήθηκαν οι εξής δράσεις: · Από τις 10725 σχολικές μονάδες που είχαν αποτυπωθεί τα δυο προηγούμενα σχολικά έτη, 9476 επικαιροποίησαν πλήρως μέχρι 30 Ιανουαρίου 2004 τα στοιχεία που τις αφορούσαν για το σχολικό έτος απογραφής, υπό την επίβλεψη των εκπαιδευτικών της ομάδας αποτύπωσης του Κ.Ε.Ε. · Από τον Φεβρουάριο του 2004, και παράλληλα με την επικαιροποίηση των ήδη αποτυπωμένων σχολικών μονάδων, ήταν σε εξέλιξη η Αποτύπωση και η ηλεκτρονική καταχώριση των υπόλοιπων δημόσιων σχολικών μονάδων της χώρας. · Έως τις 10 Μαΐου είχαν αποτυπωθεί άλλες 2670 σχολικές μονάδες ενώ είχαν καταχωρίσει στοιχεία στη Βάση Δεδομένων του Κ.Ε.Ε. συνολικά 13395 δημόσιες σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα. · Έως 23-12-2004 είχαν αποτυπωθεί και είχαν καταχωρίσει στοιχεία στη Βάση Δεδομένων του Κ.Ε.Ε. συνολικά 14446 δημόσιες σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα. To Σεπτέμβριο του 2003 ξεκίνησε η προετοιμασία για τη φάση της Επικαιροποίησης των μεταβλητών στοιχείων των 10725 σχολικών μονάδων που είχαν αποτυπωθεί και είχαν καταχωριστεί ηλεκτρονικά από το Κ.Ε.Ε. τα δύο προηγούμενα σχολικά έτη. Για την πραγματοποίηση της Επικαιροποίησης, με εντολή των Περιφερειακών Διευθυντών, ορίστηκαν από τους αρμόδιους Προϊσταμένους, συντονιστές σε κάθε Διεύθυνση και κάθε Γραφείο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί της ομάδας Αποτύπωσης του Κ.Ε.Ε., σε σεμινάρια που πραγματοποιήθηκαν σε όλα τα Γραφεία Εκπαίδευσης της χώρας, ενημέρωσαν τους συντονιστές για το έργο της Επικαιροποίησης. Στη συνέχεια ενημερώθηκαν για τον τρόπο της ορθής καταχώρισης των στοιχείων στη Βάση Δεδομένων του Κ.Ε.Ε. οι διευθυντές των σχολείων της ευθύνης του κάθε Γραφείου. Ο σχεδιασμός της Βάσης Δεδομένων προβλέπει, με την έναρξη του νέου σχολικού έτους, να αντιγράφονται αυτόματα τα σταθερά στοιχεία των σχολικών μονάδων. Οι διευθυντές των σχολικών μονάδων εφοδιάστηκαν από το Κ.Ε.Ε. με κωδικό πρόσβασης και κλήθηκαν να ελέγξουν τα σταθερά και να επικαιροποιήσουν τα μεταβλητά στοιχεία των σχολείων τους για το σχολικό έτος 2003-4. Η Επικαιροποίηση των στοιχείων του σχολικού έτους 2003-4 άρχισε 5 Νοεμβρίου. Πολλά σχολεία, κυρίως, Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που δεν διαθέτουν Η/Υ και πρόσβαση στο Διαδίκτυο, επικαιροποίησαν τα στοιχεία τους σε συνεργασία με τον υπεύθυνο συντονιστή, στο Γραφείο Εκπαίδευσης που ανήκαν ή σε συναντήσεις σε εργαστήρια πληροφορικής με την επίβλεψη του συντονιστή ή εκπαιδευτικού της ομάδας Αποτύπωσης. Κατά το σχολικό έτος 2003-4 τα στοιχεία των σχολικών μονάδων, τα οποία καταχωρίστηκαν από τους διευθυντές τους στη Βάση Δεδομένων, ελέγχθηκαν ως προς την πληρότητα και, σε όσες περιπτώσεις ήταν δυνατό, ως προς την ορθότητά τους, τόσο από τους υπεύθυνους για κάθε περιοχή εκπαιδευτικούς της ομάδας Αποτύπωσης του Κ.Ε.Ε., όσο και από συντονιστές των Γραφείων και Διευθύνσεων Εκπαίδευσης. Προκειμένου να συναχθούν κάποια πρώτα συμπεράσματα για τη λειτουργία του Εκπαιδευτικού Συστήματος, έγινε η στατιστική επεξεργασία των στοιχείων των 13.395 σχολείων (περίπου το 90 % των δημόσιων σχολικών μονάδων της χώρας) που είχαν καταχωρίσει τα στοιχεία τους μέχρι 10 Μαΐου του 2004. Έως τις 23-12-2004 είχαν αποτυπωθεί και καταχωριστεί στη Βάση Δεδομένων του Κ.Ε.Ε. τα στοιχεία 14446 δημόσιων σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα για το σχολικό έτος 2003-04. Στον πίνακα 1 καταγράφεται ο αριθμός των επικαιροποιημένων σχολικών μονάδων ανά βαθμίδα εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2003-04. Πίνακας 1:
ΔρασεΙΣ τησ «Αποτυπωσησ»
|
Βαθμίδα εκπαίδευσης |
Αριθμός δημόσιων σχολείων στην επικράτεια κατά το σχολικό έτος 2004-05 |
Αριθμός και ποσοστό (%) δημόσιων σχολείων που συμμετείχαν στην επικαιροποίηση κατά το σχολικό έτος 2004-05 |
|
Ν |
% |
||
Νηπιαγωγεία |
5.638 |
5.514 |
97,8 |
Δημοτικά |
5.566 |
5.468 |
98,2 |
Γυμνάσια |
1.917 |
1.873 |
97,7 |
Λύκεια |
1.267 |
1.231 |
97,2 |
ΤΕΕ |
472 |
452 |
95,8 |
Σύνολο |
14.860 |
14.538 |
97,8 |
Ψ Το σχολικό έτος 2005-06 συνεχίστηκε το έργο με την επικαιροποίηση για το έτος αυτό των μεταβλητών στοιχείων των δημόσιων σχολικών μονάδων που είχαν καταχωρημένα τα στοιχεία τους στη Βάση Δεδομένων, καθώς και την αποτύπωση δημόσιων σχολικών μονάδων που δεν είχαν καταχωρημένα στοιχεία στη Βάση Δεδομένων.
Ψ Στο πλαίσιο του Προγράμματος, έχει προβλεφθεί η διαμόρφωση Γεωγραφικού Πληροφοριακού Συστήματος (GIS) για την παρουσίαση της χωρικής κατανομής των μεγεθών που είναι καταχωρημένα στη Βάση Δεδομένων της Αποτύπωσης και αφορούν τις σχολικές μονάδες.
Ψ Το Δεκέμβριο του 2005 εκδόθηκε βιβλίο, σε 1000 αντίτυπα, με τίτλο: «Αποτύπωση του Εκπαιδευτικού Συστήματος σε Επίπεδο Σχολικών Μονάδων». Στην έκδοση αυτή επιχειρείται η απεικόνιση της ισχύουσας εκπαιδευτικής πραγματικότητας στη δημόσια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση κατά το σχολικό έτος 2003-04 με την αξιοποίηση των στοιχείων που καταχωρήθηκαν από τις σχολικές μονάδες στη Βάση Δεδομένων της Αποτύπωσης το έτος αυτό. Συγκεκριμένα, τα στατιστικά στοιχεία που περιλαμβάνονται στον τόμο «Αποτύπωση του Εκπαιδευτικού Συστήματος σε Επίπεδο Σχολικών Μονάδων» αφορούν 14.446 σχολικές μονάδες, που αποτελούν το 97,1% του συνόλου των δημόσιων σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτούργησαν αυτό το σχολικό έτος και αφορούν:
Α) την υλικοτεχνική υποδομή και την ταυτότητα της σχολικής μονάδας,
Β) το ανθρώπινο δυναμικό και τη λειτουργία της.
Τον Ιούνιο του 2006 και μετά την εξάντληση της πρώτης έκδοσης, λόγω του ζωηρού ενδιαφέροντος της εκπαιδευτικής κοινότητας για το έργο αυτό και μετά από έγκριση του ΔΣ του ΚΕΕ, ο τόμος ανατυπώθηκε σε άλλα 2000 αντίτυπα
Ο τόμος «Αποτύπωση του Εκπαιδευτικού Συστήματος σε Επίπεδο Σχολικών Μονάδων» διατίθεται δωρεάν σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, σε στελέχη και φορείς της εκπαίδευσης. Είναι επίσης διαθέσιμος και σε ηλεκτρονική μορφή στην ιστοσελίδα του Κ.Ε.Ε.
Ψ Το Δεκέμβριο το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας συμμετείχε μέσω του ΥΠΕΠΘ στο πολυσυνέδριο / έκθεση "Μoney Show", που οργάνωσε το Ελληνογερμανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, με την παρουσίαση των δραστηριοτήτων και των ερευνητικών προγραμμάτων του. Η παρουσίαση αυτή έγινε στις 4/12/2005 στην Αθήνα ξενοδοχείο Hilton και στις 18/12/2005 στη Θεσσαλονίκη, ξενοδοχείο Hayatt.
Ψ Το Φεβρουάριο του 2006, μετά την έκδοση εγκυκλίου από το ΥΠΕΠΘ, ξεκίνησε η Επικαιροποίηση / Αποτύπωση των σχολικών μονάδων για το σχολικό έτος 2005-06. Ορίστηκαν από τους Προϊσταμένους Γραφείων και Διευθύνσεων, σε όσες περιπτώσεις χρειάστηκε, νέοι υπεύθυνοι για την υποστήριξη του έργου της Αποτύπωσης στις Διευθύνσεις και τα Γραφεία Εκπαίδευσης, οι οποίοι κλήθηκαν σε ενημερωτικές συναντήσεις που πραγματοποιούνται από τους εκπαιδευτικούς της ομάδας αποτύπωσης του Κ.Ε.Ε., κατά περίπτωση, στις Διευθύνσεις και τα Γραφεία ή στο ΚΕΕ.
Συνολικά πραγματοποιήθηκαν 38 σεμινάρια στην Αθήνα (για όλα τα Γραφεία της Αττικής , για 3 Γραφεία του Νοτίου Αιγαίου και 6 Γραφεία της Στερεάς Ελλάδας) και 175 εκτός Αθήνας.
Ψ Μέχρι το Δεκέμβριο 2006 επικαιροποιήσαν για το σχολικό έτος 2005-06 στη Βάση Δεδομένων της Αποτύπωσης, τουλάχιστον τα κρίσιμα πεδία, δηλαδή τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές τους, 14.594 δημόσιες σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε σύνολο 14780 ( ποσοστό 98,7%). Αναλυτικά ο αριθμός των επικαιροποιημένων σχολείων κατά βαθμίδα και κατά Περιφέρεια ,για το σχολικό έτος 2005-06, φαίνεται αντίστοιχα στον ΠΙΝΑΚΑ 1 και στον ΠΙΝΑΚΑ 2.
Σε όλη τη διάρκεια της επικαιροποίησης, τα μέλη της Ομάδας Αποτύπωσης του ΚΕΕ ήταν σε διαρκή επικοινωνία με τους συντονιστές των Γραφείων, σε πολλές περιπτώσεις με τους Διευθυντές των σχολείων ή και τις Προϊστάμενες αρχές όπου αυτό ήταν απαραίτητο, για την καθοδήγηση και τον έλεγχο των καταχωρούμενων στοιχείων ενώ έγιναν διορθώσεις, σε όσες περιπτώσεις κρίθηκε απαραίτητο, σε συνεργασία με τους υπευθύνους των Διευθύνσεων και Γραφείων ή και σε ορισμένες περιπτώσεις με τους Διευθυντές των σχολείων.
ΠΙΝΑΚΑΣ 1. Σχολικές μονάδες που συμμετείχαν στην επικαιροποίηση) ανά βαθμίδα εκπαίδευσης (2005-06)
Βαθμίδα εκπαίδευσης |
Αριθμός δημόσιων σχολείων στην επικράτεια κατά το σχολικό έτος 2005-06 |
Αριθμός και ποσοστό (%) δημόσιων σχολείων που συμμετείχαν στην επικαιροποίηση κατά το σχολικό έτος 2005-06 |
|
Ν |
% |
||
Νηπιαγωγεία |
5.629 |
5.560 |
98,8 |
Δημοτικά |
5.476 |
5.400 |
98,6 |
Γυμνάσια |
1.921 |
1.902 |
99,0 |
Λύκεια |
1.276 |
1.261 |
98,8 |
ΤΕΕ |
478 |
471 |
98,5 |
Σύνολο |
14.780 |
14.594 |
98,7 |
ΠΙΝΑΚΑΣ 2. Σχολικές μονάδες που συμμετείχαν στην επικαιροποίηση ανά βαθμίδα εκπαίδευσης και περιφέρεια (2005-06)
Περιφέρεια
|
Νηπιαγωγεία |
Δημοτικά |
Γυμνάσια |
Λύκεια |
ΤΕΕ |
ΣΥΝΟΛΟ |
||||||||||||
Αριθμός δημόσιων σχολείων στην επικράτεια κατά το σχολ. έτος 2005-06 |
Αριθμός και ποσοστό (%) δημόσιων σχολείων που συμμετείχαν στην επικαιροποίηση |
Αριθμός δημόσιων σχολείων στην επικράτεια κατά το σχολ. έτος 2005-06 |
Αριθμός και ποσοστό (%) δημόσιων σχολείων που συμμετείχαν στην επικαιροποίηση |
Αριθμός δημόσιων σχολείων στην επικράτεια κατά το σχολ. έτος 2005-06 |
Αριθμός και ποσοστό (%) δημόσιων σχολείων που συμμετείχαν στην επικαιροποίηση |
Αριθμός δημόσιων σχολείων στην επικράτεια κατά το σχολ. έτος 2005-06 |
Αριθμός και ποσοστό (%) δημόσιων σχολείων που συμμετείχαν στην επικαιροποίηση |
Αριθμός δημόσιων σχολείων στην επικράτεια κατά το σχολ. έτος 2005-06 |
Αριθμός και ποσοστό (%) δημόσιων σχολείων που συμμετείχαν στην επικαιροποίηση |
Αριθμός δημόσιων σχολείων στην επικράτεια κατά το σχολ. έτος 2005-06 |
Αριθμός και ποσοστό (%) δημόσιων σχολείων που συμμετείχαν στην επικαιροποίηση |
|||||||
Ν |
% |
Ν |
% |
Ν |
% |
Ν |
% |
Ν |
% |
Ν |
% |
|||||||
Ανατολική Μακεδονία & Θράκη |
358 |
354 |
98,9 |
291 |
290 |
99,7 |
106 |
106 |
100,0 |
61 |
61 |
100,0 |
26 |
26 |
100,0 |
842 |
837 |
99,4 |
Κεντρική Μακεδονία |
1.030 |
1.027 |
99,7 |
857 |
853 |
99,5 |
312 |
312 |
100,0 |
189 |
189 |
100,0 |
76 |
76 |
100,0 |
2.464 |
2.457 |
99,7 |
Δυτική Μακεδονία |
247 |
226 |
91,5 |
235 |
233 |
99,1 |
82 |
82 |
100,0 |
36 |
35 |
97,2 |
17 |
16 |
94,1 |
617 |
592 |
95,9 |
Θεσσαλία |
567 |
567 |
100,0 |
552 |
550 |
99,6 |
151 |
150 |
99,3 |
97 |
97 |
100,0 |
42 |
42 |
100,0 |
1.409 |
1.406 |
99,8 |
Ήπειρος |
268 |
268 |
100,0 |
273 |
273 |
100,0 |
92 |
92 |
100,0 |
53 |
53 |
100,0 |
21 |
21 |
100,0 |
707 |
707 |
100,0 |
Ιόνια Νησιά |
154 |
145 |
94,2 |
124 |
119 |
96,0 |
51 |
51 |
100,0 |
36 |
36 |
100,0 |
11 |
11 |
100,0 |
376 |
362 |
96,3 |
Δυτική Ελλάδα |
451 |
448 |
99,3 |
543 |
536 |
98,7 |
151 |
151 |
100,0 |
95 |
94 |
98,9 |
34 |
34 |
100,0 |
1.274 |
1.263 |
99,1 |
Στερεά Ελλάδα |
355 |
355 |
100,0 |
402 |
402 |
100,0 |
125 |
125 |
100,0 |
91 |
91 |
100,0 |
27 |
27 |
100,0 |
1.000 |
1.000 |
100,0 |
Πελοπόννησος |
366 |
366 |
100,0 |
377 |
372 |
98,7 |
124 |
123 |
99,2 |
89 |
89 |
100,0 |
34 |
34 |
100,0 |
990 |
984 |
99,4 |
Αττική - Πειραιάς |
1.037 |
1.009 |
97,3 |
1.051 |
1.010 |
96,1 |
474 |
460 |
97,0 |
356 |
343 |
96,3 |
118 |
112 |
94,9 |
3.036 |
2.934 |
96,6 |
Βόρειο Αιγαίο |
158 |
158 |
100,0 |
164 |
163 |
99,4 |
54 |
53 |
98,1 |
40 |
40 |
100,0 |
18 |
18 |
100,0 |
434 |
432 |
99,5 |
Νότιο Αιγαίο |
210 |
210 |
100,0 |
203 |
203 |
100,0 |
85 |
85 |
100,0 |
63 |
63 |
100,0 |
31 |
31 |
100,0 |
592 |
592 |
100,0 |
Κρήτη |
428 |
427 |
99,8 |
404 |
396 |
98,0 |
114 |
112 |
98,2 |
70 |
70 |
100,0 |
23 |
23 |
100,0 |
1.039 |
1.028 |
98,9 |
Σύνολο |
5.629 |
5.560 |
98,8 |
5.476 |
5.400 |
98,6 |
1.921 |
1.902 |
99,0 |
1.276 |
1.261 |
98,8 |
478 |
471 |
98,5 |
14.780 |
14.594 |
98,7 |
Στοιχεία από τη Βάση Δεδομένων της Αποτύπωσης, κατόπιν σχετικής αίτησης, παραχωρήθηκαν σε πολλούς φορείς και μεμονωμένους ερευνητές. Στον ΠΙΝΑΚΑ 3: Παραχώρηση στοιχείων από τη Βάση Δεδομένων της «Αποτύπωσης» παρατίθενται στοιχεία για την μέχρι τώρα αξιοποίηση του έργου.
ΕΠΙΣΗΣ, ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΧΟΥΝ ΔΟΘΕΙ ΣΕ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.
|
Ο προγραμματισμός για το σχολικό έτος 2006-07 προβλέπει τη συνέχιση του έργου, με την επικαιροποίηση των μεταβλητών στοιχείων των δημόσιων σχολικών μονάδων που έχουν καταχωρίσει τα στοιχεία τους στη Βάση Δεδομένων, καθώς και την αποτύπωση δημόσιων σχολικών μονάδων που δεν έχουν καταχωρημένα στοιχεία στη Βάση Δεδομένων.
Έως το Δεκέμβριο του 2006 συνεχίστηκε η επίλυση εκκρεμοτήτων της επικαιροποίησης του σχολικού έτους 2005-06 καθώς και η διασταύρωση στοιχείων που αφορούσαν τις σχολικές μονάδες. Τα στοιχεία των σχολικών μονάδων, μετά την ολοκλήρωση της καταχώρισής τους στη Βάση Δεδομένων από τους διευθυντές, ελέγχονται ως προς την πληρότητα και ως προς την ορθότητα καταχώρισής τους, σε πρώτη φάση από τους υπεύθυνους των Διευθύνσεων και Γραφείων και σε δεύτερη φάση από τους εκπαιδευτικούς της ομάδας αποτύπωσης, οι οποίοι με κατάλληλες διασταυρώσεις των δεδομένων επισημαίνουν τυχόν λάθη ή ασάφειες και επιβλέπουν την διόρθωσή τους, ώστε να εξασφαλιστεί η μεγαλύτερη δυνατή αξιοπιστία των στοιχείων.
Τον Ιανουάριο του 2007, μετά την έκδοση εγκυκλίου από το ΥΠΕΠΘ, ξεκίνησε και είναι σε εξέλιξη, η Επικαιροποίηση / Αποτύπωση των σχολικών μονάδων για το σχολικό έτος 2006-07. Ορίστηκαν από τους Προϊσταμένους Γραφείων και Διευθύνσεων, σε όσες περιπτώσεις χρειάστηκε, νέοι υπεύθυνοι για το έργο στις Διευθύνσεις και τα Γραφεία Εκπαίδευσης, οι οποίοι ενημερώνονται για το έργο σε συναντήσεις που πραγματοποιούνται από τους εκπαιδευτικούς της Ομάδας Αποτύπωσης του Κ.Ε.Ε., κατά περίπτωση, στις Διευθύνσεις και τα Γραφεία ή στο ΚΕΕ.
Εντός του 2007 προγραμματίζεται η αναβάθμιση της Βάσης Δεδομένων της Αποτύπωσης, ώστε να είναι δυνατόν να καταχωρηθούν πλήρως τα στοιχεία και των ιδιωτικών σχολικών μονάδων, αλλά και να αποτυπωθούν βασικές αλλαγές που έχουν προκύψει στη λειτουργία των δημόσιων σχολικών μονάδων. Είναι σε εξέλιξη η διαμόρφωση Γεωγραφικού Πληροφοριακού Συστήματος (GIS) για την παρουσίαση της χωρικής κατανομής των μεγεθών που είναι καταχωρημένα στη Βάση Δεδομένων της Αποτύπωσης και αφορούν τις σχολικές μονάδες. Προβλέπεται επίσης η διεξαγωγή συνεδρίου για τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων του ερευνητικού προγράμματος.
Το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας κατά τη διάρκεια ανάπτυξης του έργου πραγματοποίησε τις παρακάτω ενημερωτικές συγκεντρώσεις:
· Ενημέρωση των Διευθυντών των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο πλαίσιο ημερίδας, για την υλοποίηση του έργου κατά το σχολικό έτος 2001-02, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Divani Palace Hotel στις14/11/2001. Στην εκδήλωση αυτή το ερευνητικό έργο παρουσιάστηκε από τον Επιστημονικό Υπεύθυνο και Αντιπρόεδρο του Κ.Ε.Ε. κ. Βασίλη Κουλαϊδή.
· Ενημέρωση των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης στο πλαίσιο ημερίδας για την υλοποίηση του έργου κατά το σχολικό έτος 2002-03, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Divani Palace Hotel στις 16/10/2002. Στην εκδήλωση αυτή το ερευνητικό έργο παρουσιάστηκε από τον Επιστημονικό Υπεύθυνο και Αντιπρόεδρο του Κ.Ε.Ε. κ. Βασίλη Κουλαϊδή.
· Ενημέρωση των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης στο πλαίσιο ημερίδας για την υλοποίηση του έργου κατά το σχολικό έτος 2004-05η οποία πραγματοποιήθηκε στο Κ.Ε.Ε. στις 28-01-05. Στην εκδήλωση αυτή το ερευνητικό έργο παρουσιάστηκε από τον κ. Βασίλη Κουλαϊδή.
· Ενημερώθηκε στο πλαίσιο ημερίδας (13/02/2005), η Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΕΠΘ για την για την πορεία του έργου.
βλ. επίσης:
Πρόγραμμα: Ηγεσία για τη μάθηση
Πρόκειται για διεθνές πρόγραμμα αυτό-αξιολόγησης σχολείου το οποίο
συντονίζεται από το Πανεπιστήμιο του Cambridge με συντονιστή τον
καθηγητή John MacBeath. Κάθε χώρα συμμετέχει μ' ένα ερευνητικό ίδρυμα
και τρία σχολεία. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 5 χώρες: : Αυστραλία (Griffith
University), Αυστρία (University of Insbruck), Δανία (Danish University),
Ελλάδα (Μονάδα Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης του
Πανεπιστημίου Πατρών και το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας), Ηνωμένο
Βασίλειο (University of Cambridge), Ηνωμένες Πολιτείες (University of
Washington, New American Schools) και Νορβηγία (University of Oslo). Τα
3 ελληνικά σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι το 2ο Γυμνάσιο
Πετρούπολης, το 2ο Γυμνάσιο Αγίας Παρασκευής και το Σχολείο Δεύτερης
Ευκαιρίας Πατρών. Η ερευνητική ομάδα αποτελείται από 7 ερευνητές. Οι
ομάδες αυτό-αξιολόγησης των σχολείων αποτελούνται από 27 εκπαιδευτικούς,
συμπεριλαμβανομένων και των 3 διευθυντών. Το πρόγραμμα ξεκίνησε στο
τέλος του 2002 και διαρκεί 3 χρόνια.
Στόχος της έρευνας:
Η διερεύνηση του ρόλου της ηγεσίας του σχολείου για τη δημιουργία ενός
δημιουργικού περιβάλλοντος μάθησης για τους μαθητές και ενός
ανταποδοτικού περιβάλλοντος για όσους διδάσκουν και υποστηρίζουν τη
μαθησιακή διαδικασία (με τη χρήση πρακτικών αυτό-αξιολόγησης).
Θεωρητικό πλαίσιο:
H έρευνα και η συζήτηση για τη φύση της μάθησης σε διαφορετικά πλαίσια
παρέχει δυνατότητες συμμετοχής στους εκπαιδευτικούς, διευθυντές - και,
όπου δυνατόν, στους μαθητές και γονείς - να μοιραστούν ιδέες, και να
δοκιμάσουν νέες πρακτικές. Αν και ό,τι συμβαίνει στις τάξεις είναι
κεντρικού ενδιαφέροντος, η υπόθεση εργασίας υποστηρίζει ότι η ποιότητα
και το νόημα της αυτο-βελτίωσης της μάθησης καθορίζεται από ό,τι
λαμβάνει χώρα στο ευρύτερο πλαίσιο των ομάδων συναδέλφων, της
κουλτούρας, των μικροπολιτικών και των σχέσεων εντός του σχολείου. Αυτά,
θεωρούνται κρίσιμα ζητήματα για την ποιότητα της ηγεσίας που θέτει τη
μάθηση ως κεντρικό σημείο. Ιδιαίτερη προσοχή επίσης δίνεται στην
αλληλεπίδραση ανάμεσα στο σπίτι και στην τάξη, ανάμεσα στο σχολείο και
στην κοινότητα, εξετάζοντας τι κάνει η ηγεσία ή τι μπορεί να κάνει, για
να χτίσει γέφυρες μεταξύ αυτών των κόσμων της μάθησης.
Μέθοδος:
Οι προσεγγίσεις που χρησιμοποιούνται στην έρευνα είναι ποσοτικές (όπως
ερωτηματολόγια) και ποιοτικές (όπως ατομικές και ομαδικές συνεντεύξεις,
"δυνάμεις πεδίου", "σκίαση") και αφορούν στην ηγεσία του σχολείου, στους
εκπαιδευτικούς, στους μαθητές και στους γονείς. Βασικό γνώρισμα της
έρευνας αποτελεί ο συμμετοχικός της χαρακτήρας που προϋποθέτει την
εμπλοκή και την ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευτικών και των σχολικών
μονάδων στη διαδικασία αυτής. Σημαντικό ρόλο στην έρευνα παίζει τόσο η
ομάδα αυτό-αξιολόγησης του κάθε σχολείου, όσο και οι ερευνητές και οι
"κριτικοί φίλοι" που έχουν την ευθύνη, υποστηρίζουν και παρακολουθούν τη
διαδικασία αυτο-αξιολόγησης στα σχολεία που συμμετέχουν. Κεντρικό ρόλο
στην έρευνα επίσης παίζει η δικτύωση των σχολείων σε εθνικό και διεθνές
επίπεδο. Για την αποτύπωση και μελέτη της αλλαγής στο σχολείο, κατά τη
διάρκεια του προγράμματος, χρησιμοποιούνται τα "πορτραίτα" των σχολείων,
όπως αυτά προκύπτουν από τα στοιχεία που παρουσιάζουν οι εκπαιδευτικοί,
μαθητές και γονείς. Οι ερευνητές αξιοποιούν τα "πορτραίτα" αυτά στα
"πορτοφόλια" των σχολείων, τα οποία καλούνται να διαμορφώσουν.
Αναμενόμενα αποτελέσματα/ προϊόντα:
α. Σε επίπεδο συμμετεχόντων σχολείων
β. Σε επίπεδο της ευρύτερης ερευνητικής κοινότητας και της
εκπαιδευτικής πολιτικής
γ. Σε επίπεδο της ελληνικής πραγματικότητας
Ιδιαίτερα για το τελευταίο επίπεδο επισημαίνεται:
Η εξέλιξη/προώθηση θεωρητική, μεθοδολογική και πρακτική του σημαντικού έργου αυτό-αξιολόγησης σχολείου που ξεκίνησε ο αείμνηστος Ιωσήφ Σολομών με ελληνικά σχολεία.
Η επεξεργασία εναλλακτικών και αναστοχαστικών ελληνικών μοντέλων για την προσέγγιση της αξιολόγησης, της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας του σχολείου.
ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΔΙΕΤΙΑ
(Ενημέρωση ιστοσελίδας 12 Μαΐου 2005)
Το διεθνές πρόγραμμα, όπως και το αντίστοιχο του ελληνικό, εξελίσσονται με επιτυχία τα δυο τελευταία χρόνια και οι εργασίες που παρουσιάζονται έχουν μεγάλη ανταπόκριση τόσο από το ελληνικό όσο και από το διεθνές κοινό. Πιο συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά την ελληνική συμμετοχή στο πρόγραμμα, έχουν γίνει τα εξής:
1. Από το Μάιο του 2003 έχουν γίνει τα παρακάτω:
α. Συλλογή και επεξεργασία ερευνητικών δεδομένων (ερωτηματολόγια για μαθητές καθηγητές, ατομικές συνεντεύξεις καθηγητών, εστιασμένες ομάδες (focus groups) για μαθητές και γονείς, παρακολούθηση (shadowing) διευθυντών σχολείων
β. Δεκαπενθήμερες περίπου συναντήσεις των ομάδων εργασίας στα σχολεία
γ. Μηνιαίες συναντήσεις της ερευνητικής ομάδας του προγράμματος
δ. Σε μηνιαία βάση συναντήσεις μελών της ερευνητικής ομάδας του προγράμματος με τις ομάδες εργασίας στα σχολεία
ε. Συμμετοχή σε εσωτερικές δραστηριότητες του προγράμματος που διοργάνωσε η ελληνική ομάδα ή η διεθνής ομάδα του προγράμματος (εθνικές συναντήσεις και εργαστήρια, διεθνή εργαστήρια και συνέδρια, διεθνείς συναντήσεις των συντονιστών του προγράμματος)
ζ. Ελληνικές και διεθνείς παρουσιάσεις εργασιών του προγράμματος σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια
η. Δημοσίευση εργασιών του προγράμματος
θ. Διοργάνωση εθνικών και διεθνών συναντήσεων, εργαστηρίων, ημερίδων για το ελληνικό κοινό
ι. Συνεργασίες με ελληνικούς εκπαιδευτικούς φορείς που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για το πρόγραμμα
2. Βρίσκονται σε εξέλιξη:
α. Συλλογή και ανάλυση δεδομένων
β. Προετοιμασία του 4ου διεθνούς συνεδρίου του προγράμματος (22-28 Οκτωβρίου 2005) στην Αθήνα με 100 περίπου συμμετέχοντες ερευνητές και εκπαιδευτικούς του προγράμματος από τις 7 συμμετέχουσες χώρες.
γ. Διεθνής ημερίδα με μεγάλο αριθμό συμμετεχόντων για το ελληνικό κοινό με ταυτόχρονη μετάφραση στα ελληνικά (22 Οκτωβρίου 2005).
δ. Διοργάνωση ημερίδων και εργαστηρίων για το ελληνικό κοινό
ε. Ελληνικές και διεθνείς παρουσιάσεις και δημοσιεύσεις εργασιών του προγράμματος
3. Eργασίες του προγράμματος
Μπαγάκης, Γ., Δεμερτζή, Κ., Μπινιάρη, Λ., Γεωργιάδου, Σ., Σκουτίδας, Λ., Τσεμπερλίδου, Μ., Κοσμίδης Π. (2004) Ηγεσία για τη μάθηση με μεθόδους αυτό-αξιολόγησης σχολικής μονάδας. Ένα νέο ελληνικό ξεκίνημα. Παρουσίαση στο 6ο Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή της Μονάδας Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών με θέμα Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστήμιου Πατρών, 30 Απριλίου-2Μαΐου
Oμάδα του προγράμματος Carpe Vitam. Leadership for Learning 2ου Γυμνασίου Πετρούπολης (2004). Αλληλοπαρατήρηση εκπαιδευτικών. Παρουσίαση Poster στο 6ο Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή της Μονάδας Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών με θέμα Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστήμιου Πατρών, 30 Απριλίου-2Μαΐου
Oμάδα του προγράμματος Carpe Vitam. Leadership for Learning 2ου Γυμνασίου Αγίας Παρασκευής (2004). Αντιμετώπιση δύσκολων μαθητών. Παρουσίαση Poster στο 6ο Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή της Μονάδας Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών με θέμα Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστήμιου Πατρών, 30 Απριλίου-2Μαΐου
Oμάδα του προγράμματος Carpe Vitam. Leadership for Learning Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Πατρών (2004). Δυσκολίες στην έκφραση σε διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα. Παρουσίαση Poster στο 6ο Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή της Μονάδας Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών με θέμα Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστήμιου Πατρών, 30 Απριλίου-2Μαΐου
Moos, L., Day, C., Surgue, C., Suaffield, S., Myers, K., Riley, K, Moller, J., Johanson, O., Bredeson, P., Bagakis, G., OBrien, J. (2004) European Perspectives on Research in Educational Leadership. Presentation in the ECER (European Conference of Educational Research Association) 2004 Conference, Rethymnon, 22-25 September.
MacBeath, J., Frost, D. Swaffield, S., Schratz, M., Portin, B., Green, D., Myers, K., Bagakis, G., Clark, S. (2005) Leadership for Learning. The Carpe Vitam Project. Symposium in ICSEI (International Conference on School Effectiveness and Improvement) 2005, Conference, Barcelona, 2-5 January 2005.
Μπαγάκης, Γ., Δεμερτζή, Κ., Μπινιάρη, Λ., Γεωργιάδου, Σ., Σκουτίδας, Λ., Τσεμπερλίδου, Μ., Κοσμίδης Π. (2005) Ηγεσία για τη μάθηση με μεθόδους αυτό-αξιολόγησης σχολικής μονάδας. Ένα νέο ελληνικό ξεκίνημα. Στο Μπαγάκης, Γ. (επιμ.) Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μπαγάκης, Γ. και η ελληνική ομάδα του προγράμματος Carpe Vitam. Leadership for Learning (2005) Το διεθνές πρόγραμμα Carpe Vitam. Leadership for Learning και η Ελληνική συμμετοχή. Παρουσίαση στην Ημερίδα με διεθνή συμμετοχή Αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας: Από το έργο του Ιωσήφ Σολομών στις σημερινές προσπάθειες στην Ελλάδα και αλλού, που διοργανώθηκε από τη Μονάδα Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών και τη Σχολή Μωραΐτη. Σχολή Μωραΐτη, Αθήνα 12 Φεβρουαρίου.
Μπαγάκης, Γ. και Σταμάτης, Θ. (2005) Αναδεικνύοντας το κρυμμένο κεφάλαιο των εκπαιδευτικών και των σχολείων: Ελληνικές απόπειρες. Παρουσίαση στην ημερίδα με διεθνή συμμετοχή Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, που διοργανώθηκε από τη Μονάδα Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών και τη Γραμματεία των Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (14 Ελληνογαλλικά σχολεία). Ξενοδοχείο Divani Apollon Hotel, Καβούρι, 5 Μαρτίου.
Μπαγάκης, Γ., H ελληνική ερευνητική ομάδα του προγράμματος Carpe Vitam. Leadership for Learning και η αντίστοιχη ομάδα εκπαιδευτικών του 2ου Γυμνασίου Πετρούπολης (2005) Δημιουργώντας εστίες ανάπτυξης σχολείου. Αντιστάσεις δυναμικά στοιχεία και τρόποι υποστήριξης. Παρουσίαση και εργαστήριο στη διημερίδα Αντιμετωπίζοντας την αδιαφορία στο σχολείο που διοργάνωσε η ΕΛΜΕ Βοιωτίας με σχολικούς συμβούλους. Λιβαδειά 15-16 Απριλίου.
Δεμερτζή, Κ. και Μπαγάκης, Γ. (2005) Ανιχνεύοντας τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών ελληνικού γυμνασίου στο πλαίσιο του προγράμματος Leadership for Learning. Παρουσίαση στο 7ο Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή της Μονάδας Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών με θέμα Εκπαιδευτικές αλλαγές, η παρέμβαση του εκπαιδευτικού και του σχολείου. Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστήμιου Πατρών, 8-10 Απριλίου.
Μπινιάρη, Λ. και Μπαγάκης, Γ. (2005) Διαμόρφωση του σχολικού πορτραίτου στο πλαίσιο του προγράμματος Leadership for Learning. Παρουσίαση στο 7ο Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή της Μονάδας Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών με θέμα Εκπαιδευτικές αλλαγές, η παρέμβαση του εκπαιδευτικού και του σχολείου. Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστήμιου Πατρών, 8-10 Απριλίου.
Ελληνική ερευνητική ομάδα του προγράμματος Carpe Vitam. Leadership for Learning και αντίστοιχες ομάδες εκπαιδευτικών του 2ου Γυμνασίου Πετρούπολης και Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Πατρών (2005) Εργαστήριο στο 7ο Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή της Μονάδας Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών με θέμα Εκπαιδευτικές αλλαγές, η παρέμβαση του εκπαιδευτικού και του σχολείου. Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστήμιου Πατρών, 8-10 Απριλίου.
Ελληνική ερευνητική ομάδα του προγράμματος Carpe Vitam. Leadership for Learning και η αντίστοιχη ομάδα εκπαιδευτικών του 2ου Γυμνασίου Πετρούπολης (2005). Δημιουργώντας εστίες ανάπτυξης σχολείου: Αντιστάσεις, δυναμικά στοιχεία και τρόποι υποστήριξης. Παρουσίαση και εργαστήριο στη διημερίδα που διοργάνωσε η ΕΛΜΕ Βοιωτίας με σχολικούς συμβούλους της Βοιωτίας με θέμα Αντιμετωπίζοντας τη σχολική αδιαφορία. Λιβαδειά 15-16 Απριλίου.
Portin, B., Bagakis, G., Frost, D., MacBeath, J., Moller, J., Moos, L., Skedsmo, G., Swaffield, S. (2005) International Politics and Local School Development: Emerging Themes from a Seven-Nation Study. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Canada, 12 April 2005.
βλ. επίσης: