Πρόγραμμα Carpe Vitam Ηγεσία για τη Μάθηση Πρώτη Ευρωπαϊκή Περιφερειακή Συνάντηση
Στο πλαίσιο του διεθνούς
ερευνητικού προγράμματος “The Carpe Vitam Leadership for Learning Project”,
που αφορά στην αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων πραγματοποιήθηκε η 1η περιφερειακή ευρωπαϊκή διημερίδα από 31-1-2003 έως και 2-2-2003 στο Πανεπιστήμιο του Cambridge (συντονιστής του
όλου προγράμματος). Σε
αυτήν έλαβαν μέρος ερευνητικές
ομάδες ευρωπαϊκών κρατών καθώς και εκπρόσωποι των σχολείων που μετέχουν
στο ερευνητικό πρόγραμμα.
Δυστυχώς λόγω των αντίξοων καιρικών συνθηκών πολλές πτήσεις ακυρώθηκαν και
γι’ αυτό μόνο οι Άγγλοι, οι Νορβηγοί και μέλη της ελληνικής ομάδας μπόρεσαν να
φτάσουν στο Cambridge. Η διημερίδα αυτή στόχο
είχε την ενίσχυση του ανεπίσημου
δικτύου επικοινωνίας μεταξύ
των χωρών, τη συζήτηση για τα δεδομένα που προέκυψαν, την παρακίνηση
ερευνητών και εκπαιδευτικών διαφορετικών κρατών να έρθουν σε επαφή και
να ανταλλάξουν εμπειρίες, και τη θεωρητική διερεύνηση ουσιαστικών θεμάτων που
σχετίζονται με την ηγεσία και τη μάθηση. Περιελάμβανε ποικίλες δραστηριότητες
οι περισσότερες εκ των οποίων απαιτούσαν ενεργή συμμετοχή όλων των ομάδων . Οι ερευνητές και οι εκπρόσωποι των σχολείων
παρουσίασαν στοιχεία καθώς και τα προφίλ σχολείων που διαμορφώθηκαν από καθηγητές και μαθητές. Το πρόγραμμα της διημερίδας διαμορφώθηκε ως εξής: Πρώτη
Ευρωπαϊκή Περιφερειακή Συνάντηση
Cambridge, 31 Ιανουαρίου – 2 Φεβρουαρίου 2003
Παρασκευή βράδυ
Υποδοχή των αντιπροσώπων που έχουν διαφορετική ώρα άφιξης
και δείπνο με σκοπό την κοινωνική δικτύωση. Σάββατο
Συνεδρία 1 8.45 –
9.15 μμ Τι είναι το
πρόγραμμα Carpe Vitam Ηγεσία για τη
Μάθηση; Η σύντομη αυτή συνεδρία θα υπενθυμίσει και θα αποσαφηνίσει
το χαρακτήρα, τους στόχους και τη δομή του προγράμματος. Θα είναι , επίσης,
μια ευκαιρία για μια γενική επισκόπηση
για το πού βρίσκονται τα σχολεία στις διάφορες χώρες , τι αναμένεται
να πραγματοποιηθεί και τι πρόκειται να γίνει στα επόμενα βήματα. Συνεδρία 2 9.15 – 10.45 Τι ξέρουμε για τα σχολεία
μας; Ο John MacBeath
θα παρουσιάσει τρόπους με τους οποίους μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα
δεδομένα ώστε να γίνουν ερέθισμα για διάλογο και να βοηθήσουν στο σχεδιασμό
για τη βελτίωση των σχολείων. Τα
σχολεία που συμμετέχουν στο workshop θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν
μεταξύ τους κάποια από τα δεδομένα τους στο ερωτηματολόγιο. Διάλειμμα για καφέ 10.45
– 11.15 πμ
Συνεδρία 3 11.15
πμ – 12.45μμ Παρουσίαση
των πορτρέτων των σχολείων
Θα μελετηθούν πορτρέτα σχολείων και η συζήτηση θα
επικεντρωθεί στο πως μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε σα βάση για περαιτέρω
έρευνα της πρακτικής της ηγεσίας για τη μάθηση στο πρόγραμμα. Γεύμα 12.45
– 2.00 μμ
Συνεδρία 4 2.00
– 2.30 μμ Θέματα,
προβληματισμοί και πρακτικές που
προκύπτουν Στη σύντομη αυτή συνεδρία θα ζητηθεί από τους συνέδρους να
αναρτήσουν ερωτήματα ή τοποθετήσεις
με σκοπό να μοιραστούν τα διλήμματα που μπορεί να προκύψουν από τα δεδομένα
του ερωτηματολογίου καθώς και παραδείγματα καλών/ενδιαφερόντων πρακτικών ηγεσίας για τη μάθηση τις οποίες θα
ήθελαν να μοιραστούν. Τα θέματα που θα αναρτηθούν στον «Κινέζικο Τοίχο» και η
συζήτηση πάνω σε αυτά θα καταγραφούν και θα διανεμηθούν κατά τη διάρκεια της
συνάντησης. Συνεδρία 5 2.30
– 3.30 Συμμετοχική
ηγεσία
Ο David Frost θα εισάγει θέματα και ζητήματα σε σχέση με
το ερώτημα πως εξασκείται η ηγεσία σε κάθε επίπεδο συμπεριλαμβανομένων
των καθηγητών, των γονέων και
των μελών της κοινότητας. Ένα workshop θα δώσει τη δυνατότητα στους συνέδρους
να συγκρίνουν πρακτικές ανάμεσα στα συμμετέχοντα σχολεία. Θα δοθεί ένα εργαλείο
στα σχολεία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αξιολογήσουν την «πυκνότητα
ηγεσίας». Διάλειμμα για τσάι 3.30 – 4.00 Συνεδρία 6 4.00
– 5.30 Μαθαίνοντας
για την ηγεσία
Ο Καθηγητής David Hargreaves θα παρουσιάσει μερικές ιδέες
για το πώς τα σχολεία και οι καθηγητές μπορούν να μοιραστούν πρακτικές και να
αλληλοδιδαχθούν με τη δικτύωση.
Στο workshop που ακολουθεί θα εξεταστούν διάφοροι τρόποι με τους
οποίους τα σχολεία του προγράμματος μπορούν να μάθουν το ένα από το άλλο. Θα
περιλαμβάνει τη χρήση του διαδικτύου, στρατηγικές απεικόνισης και ανατροφοδότησης πρακτικών, ανταλλαγές
και άλλες μορφές συνεργασίας. Δείπνο – 7.00 μμ
Κυριακή πρωί
Συνεδρία 7 9.00
– 9.45 and 9.45 – 10.30 Συνεδρίες
πάνω σε πλευρές της μάθησης.
Παράλληλες συνεδρίες πάνω σε μια
σειρά θεμάτων σχετικά με την ηγεσία για τη μάθηση, όπως για παράδειγμα:
* Μαθαίνοντας
για τη μάθηση ο ένας από τον άλλο. * Μαθαίνω πώς
να μαθαίνω με την Αξιολόγηση για τη Μάθηση * Μαθαίνοντας
ανεξάρτητα, από πηγές Οι σύνεδροι μπορούν να επιλέξουν 2 από τις προσφερόμενες
συνεδρίες. Καφές 10.30 – 11.00
Συνεδρία 8 11.00
– 12.15 Reflections
on the conference and next steps
Η συνεδρία αυτή θα αρχίσει με σκέψεις πάνω στα workshops που προηγήθηκαν,
επικεντρώνοντας στο τι μαθαίνουμε για τη μάθηση και με ποιους τρόπους
μαθαίνουμε. Θα ακολουθήσει
παρουσίαση των ψηφιακών φωτογραφιών από το συνέδριο που θα διευκολύνει τον
αναστοχασμό στο τι κάναμε και θα επιτρέψει επισημάνσεις για μελλοντικές συναντήσεις. Η
συνάντηση θα λήξει με πρόβα των επόμενων βημάτων τα οποία θα ακολουθήσουν τα
σχολεία, οι ερευνητές και οι κριτικοί φίλοι. Γεύμα 12.30
Αναχώρηση των συνέδρων. βλ. επίσης Αποτύπωση σχολικών
μονάδων |